REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Polska sieć jeszcze mocniej podgryzie Biedronkę. Szykuje potężną ekspansję

Dominacja Biedronki na polskim rynku detalicznym widzianym jako całość wydaje się niezagrożona, ale gdy spojrzymy bardziej regionalnie, bardzo silnym konkurentem polsko-portugalskiego dyskontu jest całkowicie polskie Dino. Sieć ta ma już blisko 2,5 tys. sklepów i jej apetyt wciąż jest niezaspokojony. Jej przychody rosną o co najmniej jedną piątą rocznie, a jest to tempo, które jest jeszcze wyższe niż w przypadku Biedronki.

06.05.2024
16:28
Polska sieć jeszcze mocniej podgryzie Biedronkę. Szykuje potężną ekspansję
REKLAMA

Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska opublikował analizę sytuacji finansowej spółki Dino oraz przedstawił prognozy jej rozwoju do 2026 roku. W największym skrócie polska sieć w szybkim tempie otwiera nowe sklepy, notuje bardzo dynamiczny wzrost przychodów i nie zamierza zwalniać tempa w kolejnych latach.

REKLAMA

Przychody Dino Polska

W podsumowaniu roku 2023 Grupa Dino pochwaliła się, że jej przychody ze sprzedaży wyniosły 25,7 mld zł i były aż o 29,6 proc. wyższe niż w 2022 r. DM BOŚ szacuje, że w 2024 r. przychody ze sprzedaży spółki wyniosą 30,65 mld zł, czyli o około 19,4 proc. W przyszłym roku ma być jeszcze lepiej, bo zdaniem analityków DM BOŚ przychody Dino wyniosą aż 36,89 mld zł, a to oznacza wzrost rok do roku o 20,4 proc. Dopiero w 2026 r. tempo rozwoju ma delikatnie spaść, bo według DM BOŚ wyniesie 43,87 mld zł, czyli przychody wzrosną rok do roku o 18,9 proc.

Co istotne gwałtownemu wzrostowi przychodów ma cały czas towarzyszyć równie imponujący wzrost zysku – zarówno brutto, jak i netto. Zysk EBITDA spółki w 2023 r. wyniósł 2,23 mld zł, a DM BOŚ spodziewa się, że w 2024 r. wyniesie: 2,64 mld zł, w 2025 r. – 3,28 mld zł, a w 2026 r. – ponad 4 mld zł. Jeśli chodzi o wyniki netto, po zysku 1,4 mld zł w 2023 r. w tym roku ma to być 1,72 mld zł, a w kolejnych latach odpowiednio 2,19 mld zł i 2,75 mld zł.

Więcej o sieciach handlowych w Polsce przeczytacie w tych tekstach:

Najnowsze dane Dino z początku kwietnia mówią o tym, że sieć liczy już 2438 sklepów, co oznacza, że tylko w pierwszym kwartale 2024 r. otwarto aż 32 nowe placówki. Warto przypomnieć, że w 2023 r. spółka otworzyła netto aż ćwierć tysiąca nowych sklepów, a nakłady inwestycyjne przeznaczone na rozwój firmy wyniosły 1,2 mld zł. Spółka podkreśla, że towarzyszyło temu utworzenie 4,5 tys. nowych miejsc pracy. Łączne zatrudnienie w Grupie Dino wyniosło na koniec 2023 r. prawie 42 tys. pracowników.

Praca, jaką w ostatnim roku włożyliśmy w ekspansję geograficzną oraz w kształtowanie oferty marketów Dino pozwoliła na kolejne postępy w rozwoju naszej firmy. Liczba wizyt klientów w sieci Dino rośnie w dwucyfrowym tempie, a skala działalności mierzona przychodami ze sprzedaży w ciągu ostatnich dwóch lat niemal się podwoiła – powiedział Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.

Biedronka też idzie jak burza

REKLAMA

A jak na tym tle wygląda sytuacja Biedronki? Z raportu finansowego Jeronimo Martins za 2023 r. wynika, że Biedronka osiągnęła w zeszłym roku przychody na poziomie 21,5 mld euro, czyli 92,5 mld zł. W polskiej walucie jest to wyższy wynik niż w 2022 r. o 18,2 proc., a w euro aż o 22,3 proc. wyższy. Co istotne, bardzo dużemu wzrostowi przychodów Biedronki towarzyszył nieco tylko wolniejszy wzrost zysku operacyjnego, czyli przed odliczeniem odsetek od oprocentowanych zobowiązań, podatków oraz amortyzacji. Licząc zysk EBITDA w złotych wzrost wyniósł 15,4 proc., a w euro aż 19,4 proc.

Za wzrost przychodów Biedronki odpowiada także zwiększenie liczby sklepów tej sieci. Na koniec 2023 r. było ich 3569, a to oznacza wzrost o 174 placówki. Oczywiście nowych sklepów powstało jeszcze więcej, bo aż 203, ponieważ w tym samym czasie zamknięto 29 dyskontów. Sieć prowadzi też intensywną akcję podnoszenia standardu swoich sklepów i taką renowację w 2023 r. przeszło 375 lokali.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA